Energitjuvar!

Varför är vissa människor i så stort behov av uppmärksamhet/ bekräftelse att de går så långt som att kränka en annan människa för att dels för att få mer ljus på sig själv och för att det får dem att må bra? Varför mår en del bra över huvud taget av att se sina vänner må dåligt?
Jag träffade en ny vän för några år sedan som jag tyckte jättemycket om, men efter ett tag kände jag hur trött jag blev av att umgås med henne. Jag märkte först inte så mycket av hennes små väl invävda kommentarer, små ideer hon satte i mitt huvud om att jag inte var bra nog (hon var naturligtvis perfekt). Jag var så helt uppe i att hon skulle aldrig göra mig illa med vilja men insåg senare att det var nog precis det hon ville. Hon ville hålla mig på en plats där hon alltid skulle känna sig bättre än mig och alltid ha rätt. Jag fattade inte förens en ny människa kom in i mitt liv som gjorde att jag fick lite avstånd till henne. Då insåg jag hur dåligt jag mådde över mig själv pga henne, och hur elak hon var mot mig, även om det bara var små kommentarer (men som hade kommit oftare och oftare när hon såg att jag bara svalde allt). Jag märkte av mer hur hon först sa något negativt om mig för att sedan säga något positivt om sig själv, för att höja upp sig ännu mer. Det var också kommentarer om mitt utseende och särskilt om de komplex jag har. Dessutom om jag var glad för någonting som hade hänt eller om jag gjort någonting bra så visste hon precis vad hon skulle säga för att dra ner mig igen. Då var jag alldeles för snäll (eller kanse mesig) för att säga ifrån, men sedan kom punkten då vi bröt.

Man ska verkligen inte beblanda sig med energitjuvarna, dessa utpräglade narcissister tar energi, gör en trött och deppig, kan få en att tappa lust och vilja till allt. De finns öveallt, kompisar, pojkvännen, familjen eller kollegan. Man måste bara sätta stopp, idag.

Jag insåg att jag inte behöver henne, och sedan dess har jag mått mycket bättre!


Kommentarer
Postat av: Bettan

ja du jag känner igen mig i dessa tjuvar. Va skönt för dig att du blev av med henne! Man ska må bra och bli glad av sina vänner!

2008-09-23 @ 08:56:39
URL: http://elisabetwallgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0