Konditionstest

Utförde precis ett test från aftonbladets hemsida: "Hur vältränad är du?"
Första testet var armhävningar (i modifierad position, dvs den kvinnliga där man har knäna i golvet):

Ålder 20-29

Utmärkt                 >33
Bra                         23-32
Medel                    12-22
Under medel       1-11
Dåligt                    0

Jag hamnade på 20 :(

Andra testet var situps:

Ålder 18-25

Utmärkt               >43
Bra                       37-43
Över medel        33-36
Medel                  29-32
Under medel     25-28
Dåligt                  18-24
Mycket dåligt      <18

Jag hamnade på 39

Tredje testet var knäböj där man står med ryggen mot en stol med knäna axelbrett och sedan böjer på benen så att man precis nuddar sittdynan:

Ålder 18-25

Utmärkt                 >49
Bra                        44-49
Över medel         39-43
Medel                   35-38
Under medel      31-34
Dåligt                   25-30
Mycket dåligt       <25

Allvarligt talat, har man bara en gnutta muskler i benen så kan man ju hålla på hur länge som helst... jag tröttnade efter 80 st.

Det fjärde och sista testet är ett konditionstest. Man ska bara ställa en klocka med sekundvisare brevid sängen och när man vaknar på morgonen ta sin vilopuls.
Är man normaltränad ska man ligga runt 50-60 slag i minuten. Sorgligt nog vet jag att min snarare ligger runt 70-80 slag i minuten. Bedrövligt!! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0